A jó idő beköszöntével diákok és tanárok szívesen engedelmeskednének a címben szereplő felszólításnak. A tanterem ablakán bekukucskáló napsugarak mindenkit csalogatnak ki a szabadba. Londoni tanárok kezdeményezésére évente egyszer, a „Ki a tanteremből!” napon erre jó alkalom adódik.
Mikor kezdődött, és mi a célja?
Ennek a jeles napnak az ötlete 2012-ben született Nagy-Britanniában „Empty Classroom Day” néven. Az elnevezés jól tükrözi a világos célt: üresedjenek meg a tantermek, a gyerekek és pedagógusok töltsék a tanórákat a friss levegőn. Mindezt a szabadtéri oktatás népszerűsítése érdekében, ami feltehetően a világ legboldogítóbb oktatási formája. A sikeres kezdeményezéshez több ország is csatlakozott, és erre a jeles napra különféle kinti játékos programokat, kirándulásokat szerveznek. Ez mozgó ünnep, június harmadik péntekén tartják, nálunk az idén június 21-én, éppen az utolsó tanítási napon.
Számtalan elnevezés, egyetlen cél
Sokféle nevet lehetne adni ennek a napnak. Az eredeti angol elnevezés fordítása: „üres tanterem nap”. A pedagógusok és diákok ötletei alapján nevezhetnénk akár „inspiráló séták napjának” vagy „kinn az osztály napnak”, esetleg „játék a parkban napnak”, sőt az „erdők-mezők felfedezésének napja” sem rossz név. Minden attól függ, hogy milyen helyszínen tartjuk, és milyen tartalommal töltjük meg. De a neve mégis: „Ki a tanteremből!” nap.
Irány a természet!
A természet tanít, lélegzethez juttat, aktivizál, serkenti a képzelőerőt, magával ragad és elbűvöl. Akkor miért nem használjuk ki azokat a lehetőségeket, amelyeket számunkra kínál? Ez a nap lehetőséget ad a merev korlátok áttörésére. A tantermen kívül megszűnik a szigorú rend, a diákok is feloldódnak, kiléphetnek a megszokott „skatulyájukból”, a tanárnak pedig kivételes alkalma adódik arra, hogy más szemmel nézzen diákjaira. Ha a gyerekek lehetőséget és teret kapnak a cselekvésre, meglepő dolgokra képesek. Ha a lecke oktatása helyett azokról a dolgokról beszélgetünk, amelyek őket foglalkoztatják, amelyekről az interneten olvasnak, más oldalukról is megmutatkoznak. A fűben üldögélve akár az élővilágról, akár a klímaváltozásról vitatkozunk, érdekesen és hasznosan töltjük az időt.
Ötletparádé
A pedagógusok a szülők támogatásával arra is használhatják ezt a napot, hogy a gyerekeket egészséges életmódra, környezettudatosságra neveljék, valamint emlékezetessé tegyék a szabadtéri okítást. A szellemi és fizikai aktivitást lehet kombinálni: napórát és szélkakast készíteni; a napállás magasságát megmérni; végigmenni egy kidőlt fatörzsön, közben számolni vagy verset mondani; megfigyelni a hangyákat, méheket, pillangókat; állatnyomokat keresni; talajprofilt készíteni; fát, virágot ültetni; megtanulni gyufa (és öngyújtó) nélkül tábortüzet gyújtani; virágokból koszorút fonni; gallyakból kunyhót építeni. Persze nem kell túlkombinálni ezt a napot, nem szükséges forgatókönyvet készíteni. Ha a gyerekeknek lehet fára mászni, számháborúzni, egy dombról lehemperegni, mezítláb tapicskolni a pocsolyában, futkározni – már elérte a célját ez a nap.
A lényeg, hogy felszabadultan töltsük az időt együtt, a jó levegőn, és érezzük jól magunkat.
Laczkó Zsuzsa írása