A motiváció, a tanulás és a kihívás szeretete gyakran fontosabb a sikeresség szempontjából, mint a képességek megléte. Felső tagozatban azonban néhány fiatal kamasz motivációja zuhanórepülésben van. Morognak a házi és a tanárok miatt, abbahagyják a szakkört, unalomra panaszkodnak, hiábavalónak tartják az iskolai csoszogást. Zaklatottságuk oka lehet a hirtelen növés, lányoknál a havi vérzés megjelenése. Tagozat- vagy iskolaváltáskor az elvárásokhoz nehéz alkalmazkodniuk. Befolyásolja őket, ha a többiek szerint nem menő jól tanulni.
A kisgyermekek hisznek abban, hogy minél szorgalmasabbak, annál okosabbak lesznek, majd másokkal kezdik összehasonlítani magukat, és hajlamosak azt gondolni, hogy képességeik nem változnak. Lelohasztja a tizenévesek lelkesedését, ha szorgalommal sem tudnak jó eredményeket elérni.
A gyors, rövid, élvezetes médiatartalmakhoz szokott diákok figyelmét nehéz lekötni egy hosszú történelemprojekttel. Időt sem szánnak rá, erőfeszítést sem tesznek sokszor eleget. Állandó izgalmat és szórakozást várnak az iskolától, nem kitartó gyakorlást a zongorán.
A PEOPLE TEAM nyári tématáboraiban a tanulás és a fejlődés egyaránt biztosítva van, szórakoztató módon, játékosan, akár drámapedagógiai módszereket alkalmazva. A nyári táborok egyébként is különleges helyek. Rendkívüli szerepet kaphatnak bármelyik kamasz életében egyik nyárról a másikra.
Ha mi szülőként elvégezzük a munkánkat, teljesítjük kötelezettségeinket, és kimutatjuk, hogy értékeljük a tanulást és a szorgalmat, akkor motiváljuk gyermekeinket, hogy folytassanak kemény küzdelmet, érjék el kitűzött céljaikat.
Kellenek olyan tevékenységek, amelyekben kamaszaink kiemelkedhetnek: irányítsuk őket a megfelelő lehetőségek felé! Az unalom lehet annak a jele, hogy nincs módjuk tehetségük fejlesztésére. Lehet, hogy rajzszakkörre, nyelviskolába szükséges járniuk, vagy önkénteskedni egy hajléktalanszállón. Néha biztatásra van szükségük, vagy csak meg kell mutatni nekik, hogyan kezdjenek el egy számukra új tevékenységet. Azonosítanunk kell gyermekeink erősségeit, és építeni azokra. Mindenki tehetséges valamiben, kiemelkedik valamilyen területen.
Csak azért, mert mi kosárlabdáztunk, ne kényszerítsük 150 cm magas fiunkat, hogy középpályás legyen! Lehet, hogy a 180 cm magasságú sem élvezi a kosarazást. Személyiségüket, vérmérsékletüket figyelembe véve valós elvárásokat támasszunk velük szemben! Legyünk türelmesek, idővel lesznek olyan érettek, hogy felügyelet nélkül is elvégzik feladataikat.
Ez az írás ennek a sorozatnak a 11. része: Így neveld a kamaszodat
Fordította: Dobai Katalin
Forrás: 2.ed.gov